SÆT DIG SELV I SPIL, OG PIR DIN NYSGERRIGHED GENNEM DESIGN

Er du nysgerrig af sind? Måske har du hørt om – eller prøvet kræfter med – spildesign og VR? Det kan også være, du bare er en stor LEGO-entusiast! Uanset, hvad dit udgangspunkt er, så er linjefaget Design & Konstruktion for dig, der elsker at være kreativ i fællesskab med andre. 

Anne-Lene Sand er designforsker, Ph.d. i børne- og ungdomskultur, en del af “Lab for Leg og Design” på Designskolen Kolding – og så er hun ansvarlig for Design & Konstruktion på Efterskolen PLAY. En linje, som er baseret på åbenhed og fællesskab:

”Vi ser Design og Konstruktion på Efterskolen PLAY som et år, hvor man kan snuse til forskellige discipliner, derfor er det vigtigste, at man har mod på at udvide sin horisont. 

Man skal være indstillet på at stå i åbne situationer, hvor vi eksperimenterer. Det kan være, at vi arbejder med idégenerering den ene dag – og den næste arbejder vi med produkt og formgivning. Det skyldes, at designprocessen er både åben og lukket. Det er en vekselvirkning. 

Man skal med andre ord turde at sætte sig selv på spil og stå i et rum, som er åbent og uvist. Men man er aldrig alene. Vi gør det hele i fællesskab”, beskriver Anne-Lene.  

HVORFOR VÆLGE DESIGN & KONSTRUKTION?

”Fordi du har nysgerrige hænder, og fordi du godt kan lide at afprøve og lege med materialer. Simpelthen fordi du er en kreativ sjæl, der ikke kan lade være!

Du skal opleve, at design er en anden type sprog. Sproget er et materiale. Og så skal du have lyst til at møde andre, som godt kan lide at arbejde kreativt sammen med nogle af Danmarks førende designundervisere.” – Anne-Lene Sand.

Problemknusning og en hjælpende hånd

Når man tilmelder sig et efterskoleår på PLAY, skal man være indstillet på at designe for andre mennesker. Efterskolen arbejder med begrebet verdensborger, og på linjen Design & Konstruktion betyder det, at vi sætter mennesker, deres behov, udfordringer eller potentialer i fokus – både globalt og lokalt. Anne-Lene uddyber:

”Størstedelen af de forløb, vi sætter i gang, har et problemorienteret fokus. Vi skal nemlig designe for konkrete problemstillinger. Det betyder, at vi samarbejder med forskellige aktører i lokalområdet – både borgere og institutioner. Vi kommer ikke uden om, at vi bruger en del tid i vores nybyggede LAB, værksted og hacker lab, men vi kommer også uden for skolen, hvor vi lytter til og forstår andre mennesker”.

Det kan dog godt være, det bliver en kende vanskeligt at få eleverne væk fra skolen og med ud i lokalmiljøet – det er nemlig nogle helt unikke lokaler, de vil få stillet til rådighed:

”Vi har fået flotte faciliteter, som er ved at blive indrettet med henblik på samarbejde og arbejdet med forskellige former for materialer og maskiner. 

Her kan eleverne arbejde med blandt andet moodboards, tinkering, mock-ups, quick prototyping og grafisk facilitering. Derudover får man erfaringer med at arbejde med 3D-print, lasercutter, plotter, virtual reality og med forskellige former for tryk. Og vi kommer til at vekselvirke mellem gruppearbejde, stå, gøre og bruge materialer den størstedel af tiden.”

Udvid horisonter, og stil konkurrencelysten

Der skal – som resultat af de splinternye faciliteter – noget ganske særligt til, for at lokke de kommende elever ud fra efterskolen. Men også dette, kan Anne-Lene berette om, er indtænkt i undervisningsplanen:

”Vi kommer til at tage på en del ekskursioner. Så vi kan skabe fælles erfaringer og oplevelser. Vi vil tage på tur til Designskolen i Kolding – og LEGO House. Derudover har vi korte ture til f.eks. Ungdomsøen ved København, Streetmekka i Esbjerg, organisationer som Coding Pirates og institutioner i Grindsted, som alle er utroligt relevante for os.

Og så er der den årlige studietur, hvor vi tager til et sted i Danmark – eller i Europa – for at besøge og lære af spændende samarbejdspartnere. 

Der vil også være lidt til konkurrencegenet, når vi gennemfører et First LEGO League-forløb med programmering af LEGO Mindstorm robotter. 

Det er en linje med fuldt fokus på fordybelse, oplevelser og ’at nørde den’”.

Vi bruger verden – og vi sætter aftryk på den

Tilbage på efterskolen skal de mange indtryk overføres til konkrete produkter. Her der det vigtigt, at eleverne forholder sig kritisk til design og det, de har lært i undervisningen og på de mange udflugter:

”Eleverne skal forstå design i den kultur, vi befinder os i. De skal forstå temaer som design og etik. For hele faget handler om at designe for og med mennesker. Og når man produktudvikler, sætter man et aftryk på verden, som man skal reflektere over og stå på mål for”, afslutter Anne-Lene.

Vil du være med til at sætte aftryk på verden? Tilmeld dig Design & Konstruktion på Efterskolen PLAY her.